Menu

Sådan holder du varmen når kulden bider


Når vinterkulden lægger sin kolde dyne over Danmark, rammes vi ofte af panik og farer ud i butikkerne for at investere i store parkaer, ekspeditionsdunjakker og kraftige vinterstøvler.

Alt dette udstyr holder dig helt sikkert varm, men ofte kan du ved at gå lidt på jagt i gemmerne og lave nogle få mindre investeringer sagtens komme varm igennem alle vinterens aktiviteter.

Vi har fundet nogle gode råd til, hvordan du holder varmen, når du er aktiv i vinterkulden, uanset om du går, løber, er på langrend eller kælker med ungerne på skovens bedste bakke.

1: Husk huen!

Når det fryser 10 grader mister vi 75 % af kropsvarmen gennem hovedet. Så husk altid en god varm hue.

2: Beskyt halsen og hold på varmen

Varmen stiger opad. Derfor forsvinder rigtigt meget varme ud ved halsen. Undgå dette med et af produkterne fra fx Buff.

3: Klæd dig efter 3-lags-princippet

3 lags-princippet er den mest effektive måde at klæde sig på til et aktivt liv i kulden – det giver en fleksibel og effektiv beskyttelse mod vind, regn og kulde. Derudover kan du nemt regulere på tøjet, hvis du får det for varmt.

1. lag: Vand er 25 gange mere varmeledende end luft. For at du kan holde varmen, er det derfor afgørende, at du er helt tør på kroppen. Brug derfor svedtransporterende undertøj af uld. Fordelen ved uld er, at det også binder meget luft og derfor også virker som et isolerende lag når du står stille.

2. lag: Mellemlaget skal binde meget luft for at give den bedste isolation. Derfor anbefaler vi en fleece eller en let dunjakke, fra fx. Warmpeace. Et ofte overset, men meget effektivt stykke isolationsbeklædning er en dunvest, der luner torsoen men giver god bevægelsesfrihed.

Se selv de mange muligheder i vores udvalg af fleecejakker og veste til kvinder og mænd.

3. lag: Det yderste lag skal beskytte dig mod den kolde vind og nedbør. Er temperaturen over frysepunktet anbefaler vi at bruge en vandtæt jakke med en Dermizax-membran eller tilsvarende.

Er temperaturen under frysepunktet behøver du ikke beskytte dig mod vådt nedbør, så her kan du nøjes med en vindtæt softshell, der blot er vandafvisende.

Fordelen ved de vandafvisende jakker kontra de helt vandtætte er, at de ånder bedre og dermed hjælper til med at holde dig tør inderst på kroppen.

Se hele vores store udvalg af jakker og anorakker til kvinder og mænd for at finde det produkt der passer til dine behov.

4: Gode støvler og varme sokker

På fødderne skal du huske noget varmt – forede vinterstøvler til damer eller forede vinterstøvler til herrer er god mulighed.

Men du kommer rigtigt langt med et par solide dame vandrestøvler og herre vandrestøvler, hvor der er plads til en god kraftig sok. Og så kan du oven i købet bruge støvlerne helt året.

5: Varme drikke

Fyld termokanden med varmt saft eller kakao, så du i pausen kan få noget varmt i maven, i stedet for koldt vand.

6: Uden mad og drikke...

Husk også at spise godt. Når det er koldt sætter kroppen forbrændingen i vejret, og det er derfor vigtigt at få fyldt depoterne godt op inden du tager af sted, og ligeledes få fyldt ekstra på mens du er igang.

7: Rør dig

Vær aktiv – hvis du står meget stille, kommer du til at fryse. Så hold hellere lidt flere og kortere pauser end du ville have gjort i sommerhalvåret.

Vil du hvile benene lidt, er det en god idé at medbringe et siddeunderlag, så du ikke sidder direkte på den frosne jord.

8: Når du kommer hjem

Husk at tørre dit tøj, sko og støvler når du kommer hjem, så du ikke skal bruge ekstra energi på at varme et par kolde støvler op når du tager af sted igen.

Spørg vores ekspedienter!

Du er naturligvis altid velkommen til at komme forbi en af vores butikker og få gode råd om varm påklædning af vores dygtige personale.

Du kan også kigge forbi vores outdoor webshop, hvor du i ro og mag kan surfe rundt i vores store vareprogram.
Spejder Sport A/S, Lejrvej 13, 3500 Værløse, T: 43 55 35 00, F: 43 55 35 25 - E: salg@spejdersport.dk - CVR-nr.: 58 14 28 16
© Copyright 2009. All Rights Reserved.