Menu

Mellem fugle og klipper - en beretning om vandring på Færøerne

Tekst og foto: Rasmus Brudsø, Spejder Sport, Næstved

Endelig sommerferie! Tid til at pakke rygsækken og hoppe ombord på det første fl y mod Færøerne – målet for årets sommertur. Hjemmefra havde min kæreste og jeg fået at vide, at vejret på Færøerne stort set altid er skrækkeligt. Så det var med spænding, vi stod af flyet i Vagar Lufthavn. Vejret var sandt nok meget tåget, og det støvregnede, men den friske og iskolde Atlanterhavsluft virkede som ren energi på os.

Smukke udsigter og høje klippevægge

Vi begyndte vandringen mod vores første mål, Á Giljanesi, en lille campingplads ved en af Færøernes mange bygder. Her lå vi lige ud til vandet med en fantastisk udsigt at vågne op til. Vi havde læst os frem til, at det var strengt forbudt at slå telt op i det fri, så vi valgte en af de små teltpladser. Efter en dag forsvandt tågen, og solen skinnede fra en skyfri himmel. De følgende dage drog vi rundt omkring på nogle af de forskellige øer og endte i Vestmanna. Det er en hyggelig lille by, som ligger i bunden af en bygd og omgivet af høje klipper. Her havde vi lavet en aftale med en kutter, som skulle sejle os ud til de op mod 800 meter høje klippevægge, der udgør Streymoys nordøstkyst. Vi skulle også sejle ind i dybe grotter langs kysten. Selvom de høje klipper nærmest overvælder én, så var det alligevel det storslåede fugleliv på de lodrette klippevægge, vi glædede os mest til. Desværre havde vi ikke lige heldet med os, da vi på den to timer lange sejltur kun så fem måger og en enkelt sæl – det var ikke lige det, vi havde sat næsen op efter.

Gyngetur til Mykines

Heldigvis fik vi et tip om, at der måske var mulighed for at se fugle på Færøernes mest østlige ø Mykines, som skulle være en lille naturskøn ø med et stort fugleliv. Da vi stod ombord på den meget lille båd, der sejlede fra havnen i Sørvágur, og skulle transportere os ud til Mykines, var det med en hel del sommerfugle i maven - det skulle efter sigende være en ret gyngende tur. Da vi sejlede af sted ud gennem den smalle fjord, var vandet næsten helt blankt, og vi regnede med, at det bare var noget, man sagde for at ”skræmme” friluftsfolk som os. Men de fi k så sandelig ret: Da vi kom ud af fjorden og ud i det åbne Atlanterhav, kastede tre til fi re meter høje bølger båden fra side til side, og gjorde de 45 minutters sejltur til en utrolig gyngende fornøjelse. Det var dog hele gyngeturen værd, for da vi ankom til Mykines, skinnede solen igen. Det gik stærkt med at fi nde en lille åben og meget forblæst plads ud til Atlanterhavet, hvor vi virkelig kunne få testet det nyindkøbte Light Wave telt. I løbet af den første nat kom teltet på sin første store prøve, da det blæste op til storm. Men selv om vinden tog godt fat, stod teltet stadig fint næste dag.

Masser af søpapegøjer

Efter morgenmaden, bestående af hjemmelavede pandekager tilberedt på Trangiaen, gik det af sted ud på oplevelser. Vi var kun lige nået op over den første klippetop, da vi så den første søpapegøje. Vi røg straks ned på maven for at tage så mange billeder af den som muligt i tilfælde af, at det blev den eneste, vi ville se på vores tur. Da fuglen til sidst fl øj videre, nok fordi den var blevet lige lovlig træt af de hundrede blitz, gik vi videre. Ved frokosttid fandt vi et godt sted ved vandkanten, hvor vi nød en god portion kylling i sursød sauce (frysetørret). Vi havde kun lige sat os, da vi så den første sæl dukke op 30 meter fra kanten, det gav lige humøret et ekstra løft. Ude på vandet lå der flokke af søpapegøjer, som vi kunne se gennem kikkerten. Da frokosten var overstået, bevægede vi os videre mod det østligste punkt på Færøerne. På vejen mødte vi en ægte færing, der kom med et stort net og en sæk over skulderen. Vi faldt i snak med ham, og det viste sig, at han lige var kommet hjem fra søpapegøjejagt, hele hans sæk var faktisk fyldt op med dem. Vi skruede tempoet op for at komme ud på helt tæt hold af de særprægede fugle. Da vi nåede op over den næste klippetop, kunne vi se en hel skråning dækket med søpapegøjer. Så måtte kameraet i aktion igen, og vupti så røg der 100 billeder mere. Næste dag fl øj vi med helikopter til lufthavnen. Det var en kort tur på 12 min, men vi nåede lige at nyde den sidste udsigt over klipperne. Derefter var det tid til at vende næsen hjem mod Danmark igen, men med en masse dejlige oplevelser i erindringen, og en hel masse udstyr der havde bestået deres første rigtige eventyr.
Spejder Sport A/S, Lejrvej 13, 3500 Værløse, T: 43 55 35 00, F: 43 55 35 25 - E: salg@spejdersport.dk - CVR-nr.: 58 14 28 16
© Copyright 2009. All Rights Reserved.