Menu

Xtreme Mandehørm - et skovløb for drengerøve og andre med trang til mudder


Af: Claus Damgaard Nielsen, salgschef

Bang!

Braget fra en syv punds kanon fra den amerikanske borgerkrig ruller over marken og ”Xtreme Mandehørm 2009” er skudt i gang. De 200 løbere i sidste og seedede startgruppe racer af sted ud over marken mod de tre kampvogne, der markerer indgangen til den næste mark.
Jeg lægger hårdt ud for ikke at komme til at bruge kostbar tid på at stå i kø ved de ved de første forhindringer – starteren har gjort opmærksom på, at underlaget i skellet er lidt ujævnt og at vi skal passer på ikke at vride om der. Jeg koncentrerer mig, så meget om at følge dette råd, at jeg først i sidste øjeblik opdager den første forhindring – en bom der er sat på tværs af marken – jeg når dog lige at få sat hænderne på, lave et flyvespring over, og er hurtigt videre. På vej rundt på marken kaster jeg et hurtigt blik rundt i feltet og genkender bl.a. Christian Madsen, der i weekenden forinden er blevet # 4 i E-løbet, og Thomas Ebbert fra guld-fireren. De allerbedste får dog hurtigt hul, og jeg prøver at finde ind i min egen rytme, så jeg ikke for hurtigt bliver alt for træt - 13 km er langt(!) og jeg ved fra tidligere cross løb, at de mange opbremsninger og accelerationer ikke rigtigt passer til mig, og komme til at koste for mange kræfter, hvis jeg ikke passer på.

I vand til lårene

Jeg undrede mig inden starten over den første rundtur på marken, men pludselig dukker forklaringen op, da ruten fører gennem en lille sø, jeg overvejer at kort øjeblik, hvad jeg skal gøre, og vælger at springe så langt som muligt, og lander i vand til midt på lårene, og så er stilen for resten af løbet lagt. Efter vandgangen går turen opad bakken, midt på skal jeg lige en tur ned på alle fire og under et net, mens jeg trykker næsen ned i noget der grangiveligt er strøelse fra en hestestald. Jeg forcerer yderligt et par bomme inden jeg løber ind i skoven, hvor de resterende 60 forhindringer venter på mig…
Det første stykke ind i skoven er en smal og MEGET mudret skovsti, der snor sig rundt mellem træerne, og snart dukker de første forhindringer op i form af mindre trapper og plankeværk, som jeg skal klatre over, og snore, der er spændt ud over stien i højde, hvor der det er svært at afgøre om det er mest attraktivt at springe over eller kravle under. Inde i skoven bliver jeg indhentet af to løbere, der kommer bagfra, jeg kan mærke at de ikke bruger så lang tid på forhindringerne som jeg gør, og hurtigere kommer op i fart igen, og de går derfor forbi mig. Efter det første snoede stykke går ruten dog ud på en større skovvej, og der kommer et længere stykke med jævn vej uden forhindringer, hvor jeg kan finde ind i en mere stabil rytme, og jeg sætter et højere tempo, og får igen kontakt med de to.  Da vi igen kommer ind i skoven slå den ene af dem – en O-løber på elite niveau finder jeg senere ud – dog et hul, og bruger sin O-løbs erfaring til, at komme væk fra os, jeg holder dog nogenlunde fast i den anden, og da vi igen kommer ud på jævn vej får jeg igen slået hul. Da vi igen kommer ind på en smal skovsti begynder forhindringerne igen at dukke op i en lind strøm. Samtidig kan jeg fornemme, at der er endnu et par løbere på vej op til mig bagfra, og da jeg kommer til en armgang, når de helt op, mens jeg stå og tager mig sammen til at springe op. Vi forsætter sammen, men jeg kan dog holde dem bag mig, og da vi kommer til et kæmpe mudderhul, vælger jeg at satse ”hele butikken” og kaster mig ud i mudderet og giver den fuld gas igennem. Taktikken lykkes og da de andre tilsyneladende er lidt mere forsigtige, og hænger mere fast i på mudderet, får jeg igen et hul, som jeg yderligere kan udbygge på det næste stykke skovvej på cirka 500 meter. Jeg begynder nu stille og roligt, at indhente folk fra de starter, der er gået inden min, og der er nu flere folk foran mig i skoven, men pludselig er de fleste væk? Forklaringen viser sig hurtigt. Den næste forhindring er passage af en bæk, som vi skal ned i og følge cirka 15 meter i vand til lårene!

Igennem dæk og kloakrør

Den næste spetakulære forhindring er en gamle grusgrav, hvor vi skal klatre ned og op, og ned og op igen. Efter næste 7 kilometers hårdt løb trækker dette virkeligt de sidste kræfter ud af benene.  Efter grusgraven er det dog ved at være slut med forhindringerne, og da vi efter 8 km kommer ud af skoven, og ind på en bred asfaltvej, er jeg tilbage i mit rette element, og jeg slår på de næste 3 kilometer ”kværnen” til og kører af sted i et stabilt tempo. 2 kilometer før mål drejer ruten dog igen ind i skoven, og de sidste kilometre er på smal skovsti, hvor jeg hele tiden skal udenom folk, der dog alle er flinke til at give plads, så det går fint. Da jeg er næste i mål skal jeg ”bare lige” kravle gennem fem dæk der er spændt sammen til et rør, over 4 bomme, kravle gennem et ventilationsrør, inden jeg kan sætte slutspurten ind og kommer i mål i tiden 63 minutter – træt, mudderet og klar over at næste år – så skal jeg med igen.

Facts om Xtreme Mandehørm

• Cirka 13 km terrænløb med indlagte forhindringer og ”ujævnheder” i terrænet
• Afholdes i 2009 i Aalborg, Odense og Fredensborg
• Kun for mænd
• Råt, hårdt, mudret og rigtigt sjovt
• Arrangør Fredensborg Atletik
• Læs mere på www.mandehorm.dk

Anbefalet udstyr

Salomon XA Pro – det er den rette sko til dette løb, da den giver et godt greb i det mudrede underlag, har den rette stødabsorbering, og sidder godt fast på foden, så du ikke mister den i en mudderpassage.

Garmin Forerunner 405 ur – de mange forhindringer gør du nemt kommer ud af rytmen og mister din fart, når du er blevet lidt træt er det nemt at bilde sig selv ind, at du stadig holder din planlagte hastighed. Et GPS ur kan hjælpe dig til, at holde styr på farten, så du hverken løber for hurtigt eller langsomt.

En god, let pandelampe f.eks. Mammut T1 – du har ikke brug for den til selve løbet, men du får mulighed for at komme i skoven og træne også når det er mørket, og skal træningen hænger sammen med familie og arbejde er det et must.

Kort om forfatteren

• 37 år
• Far til 3
• Træner stabilt 3-4 gange / uge
• Bedste træningstip: Løb en lang tur 15 km+ om ugen, det giver råstyrken til et løb som Xtreme mandhørm. Find en træningsmakker og lav en fast aftale i løbet af ugen, så du ikke kun komme af sted i weekenden.
Spejder Sport A/S, Lejrvej 13, 3500 Værløse, T: 43 55 35 00, F: 43 55 35 25 - E: salg@spejdersport.dk - CVR-nr.: 58 14 28 16
© Copyright 2009. All Rights Reserved.